Roman Totenberg ∙ 2CD

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Roman Totenberg’s star hasn’t shone as brightly as some of Carl Flesch’s top rank students. His classmates were Henri Temianka, Bronislaw Gimpel, and Ricardo Odnoposoff. Totenberg’s repertoire embraced a wide spectrum ranging from Bach to Anton Webern, yet his representation in the catalogue is minimal. He was an admirable violinist, and his refined artistry is certainly deserving of wider currency.

ROMAN TOTENBERG Violin Recitals in Germany 1958-1970

CD 1

BACH: Violin Solo Sonata No 1 in G Minor, BWV 1001
Roman Totenberg ∙ violin
Recorded ∙ 05 March 1958 ∙ Hamburg ∙ Studio 10 ∙ NDR ∙ Radio Studio Recording

BACH: Violin Solo Sonata No 2 in A Minor, BWV 1003
Roman Totenberg ∙ violin
Recorded ∙ 23 February 1963 ∙ Stuttgart ∙ Villa K ∙ SDR ∙ Radio Studio Recording

SCHUBERT: Violin Sonata in A Major, D 574
SZYMANOWSKI: La Fontaine d’Aréthuse (from Mythes), Op 30

Roman Totenberg ∙ violin
Konrad Richter ∙ piano

Recorded ∙ 26 January 1970 ∙ Hamburg ∙ Studio 10 ∙ NDR ∙ Radio Studio Recording

CD 2

FALLA: Suite popular Española (Arr. by Paul Kochański)
Roman Totenberg ∙ violin
Richard Beckmann ∙ piano

Recorded ∙ 05 March 1958 ∙ Hamburg ∙ Studio 10 ∙ NDR ∙ Radio Studio Recording

DVORÁK: Violin Sonatina in G Major, Op 100, B 183
Roman Totenberg ∙ violin
Nora Klenk ∙ piano

Recorded ∙ 08 January 1964 ∙ Stuttgart ∙ Villa K ∙ SDR ∙ Radio Studio Recording

BRAHMS: Violin Sonata No 3 in D Minor, Op 108
DEBUSSY: Violin Sonata in G Minor, L 148
BARTÓK: Romanian Folk Dances, Sz 56 (Arr. by Zoltán Székely)

Roman Totenberg ∙ violin
Konrad Richter ∙ piano

Recorded ∙ 31 May 1968 ∙ Ettlingen ∙ Schloß Asamsaal ∙ SDR ∙ Live Recording

WIENIAWSKI: Polonaise brillante in D Major, Op 4
Roman Totenberg ∙ violin
Maria Bergmann ∙ piano

Recorded ∙ 22 February 1963 ∙ Baden-Baden ∙ Studio 5 ∙ SWF ∙ Radio Studio Recording

Article number: MC 2041
UPC barcode: 791154050729
Release date: 14 September 2020
Booklet: 8 Pages
Total timing: 75:19 CD1 ∙  76:01 CD2
From the Original Masters ∙ © 2020 Meloclassic

February 2021 ∙ ResMusica ∙ Maciej Chiżyński ∙ Roman Totenberg ∙ Violin Recitals in Germany 1958-1970
Des moments de grâce avec le violon de Roman Totenberg. Qui se souvient aujourd’hui de Roman Totenberg? Dans ses prestations, Roman Totenberg subjugue par une profonde musicalité qui lui permet de déployer une large palette des teintes, d’associer une sonorité « lisse » à des accents résolument âpres, comme dans les Sonates pour violon seul n° 1 et n° 2 de Bach. Cette musicalité se traduit également par le choix des tempi, assez souples quoique jamais accidentels, logiques et justifiés au sein de cette conception interprétative. Ces pages de Bach sont abordées avec autant d’élégance que de brio, d’une manière qui par moments n’est pas loin de la pratique historiquement informée, avec beaucoup de précision dans les articulations et relativement peu de vibrato. L’exécution de la Sonate pour violon et piano en la majeur D. 574 de Schubert, donnée avec Konrad Richter au piano, s’imprègne d’une finesse qui n’a d’égal que sous l’archet de Yehudi Menuhin, avec cette différence que le jeu de Totenberg semble encore plus contemplatif et serein. Dans la Suite popular española de Manuel de Falla arrangée pour violon et piano par Paweł Kochański, le violoniste exploite toute la diversité des couleurs dont son stradivarius « Ames » est capable. Un chant tantôt vif, tantôt plaintif, et la douceur des harmoniques que distille l’instrument de Roman Totenberg, se mêlent harmonieusement à la clarté de l’accompagnement assuré par Richard Beckmann. La pureté du ton des deux chambristes, ainsi que la sincérité qui émane de cette prestation n’en sont pas moins perceptibles dans celle de la Sonatine en sol majeur op. 100 de Dvořák, donnée par Totenberg et, cette fois-ci, Nora Klenk au piano, où la noblesse côtoie la perfection technique. Dans le Scherzo, les coups d’archet paraissent des plus délicieux. Bien que la lecture de la Sonate pour violon et piano n° 3 de Brahms jouée avec Konrad Richter, souffre de quelques défauts de justesse de la part de Roman Totenberg, elle se distingue par sa grâce et la délicatesse de ses traits, se parant – dans le deuxième mouvement – d’un raffinement jusqu’alors inédit. Ensuite, la Sonate de Debussy proposée avec le même pianiste, fascine par sa nature intimiste, mais aussi polychrome et passionnée, un peu théâtrale également, pleine de demi-teintes et de touches sombres. Pour les Danses populaires roumaines de Bartók dans l’arrangement de Székely, Totenberg et Richter envoûtent tant par l’ardeur et l’enthousiasme que par la mise en évidence de la variété des rythmes, des nuances et de la beauté des mélodies. L’album se clôt sur la Polonaise brillante en ré majeur op. 4 de Wieniawski jouée avec Maria Bergmann au piano. Leur prestation est poétique et peu démonstrative, favorisant l’élégance et la tendresse au lieu du pathos. Les prises de son comme les reports sont de bonne qualité. Grâce au travail de restauration de Lynn Ludwig à partir des bandes originales conservées dans les archives des stations de radio allemandes, voici un double disque indispensable pour les amoureux du violon.
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February 2021 ∙ MusicWeb International ∙ Roman Totenberg ∙ Violin Recitals in Germany 1958-1970
It’s amazing to think that Roman Totenberg (1 January 1911 – 8 May 2012) made his debut aged 11 and performed his last concert in his mid-nineties. I was so pleased that the Bach Sonatas 1 and 2 feature here in live recordings from 1958 and 1963. Both Sonatas are comfortably paced, nicely articulated and free of idiosyncrasies. The fugues are carried off superbly, with double and triple stops clean and well-managed. Totenberg’s tone has a warmth and bloom to it and intonation is faultless. I don’t have the same enthusiasm for the opening movement of Schubert’s Sonata in A major, D574 which drags its feet and remains strangely earthbound. Things improve in the later movements, especially the lyrically mellifluous Andantino. Yet, on the whole, I missed Kreisler’s warmth and ardent projection. A lovely balance is struck, though, in the recording process, with the violin on the left and piano on the right, which gives the impression of the artists in the room with you. The Szymanowski from the same session is equally balanced. Both works were recorded in 1970 with pianist Konrad Richter. Dvořák’s Sonatina is a delightful work, bursting with melodic inspiration, into which Totenberg and pianist Nora Klenk fully buy into. The performance couldn’t be improved on for its sheer freshness and verve. Brahms technically challenging Third Sonata receives the dramatic intensity it pleads for. Totenberg and Konrad Richter fully address the stormy narrative and convincingly pull off the work’s cumulative sweep. Debussy’s last major work was his Sonata in G minor, penned against the backdrop of World War 1. The violinist employs some sensuous position changes and colourful sonorities which add to the success of the performance. The optimistic finale is illuminated with some luminous gossamer textures. From Hamburg 1958, there’s an idiomatic Suite popular Española by Falla in an arrangement by Paul Kochański, imbued with the flavor and fragrence of Iberia. Bartók’s Romanian Folk Dances are stylistic nuanced and invested with an appealing gypsy spirit. The Wieniawski Polonaise is dispatched with assurity and ease. Thanks to Meloclassic, the balance is somewhat redressed with this fascinating cache of live radio recordings in agreeable sound. I sincerely hope that more of the violinist’s art will surface from this label in the future.
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