FRIEDRICH WÜHRER plays Beethoven and Schubert
Beethoven: Piano Sonata No 29 in B-flat Major, Op 106
Recorded ∙ 17 November 1952 ∙ Stuttgart-Untertürkheim ∙ Alte Krone ∙ Süddeutscher Rundfunk ∙ Radio Studio Recording
Schubert: Fantasie in C major, D 760 “Wanderer Fantasie”
Recorded ∙ 05 April 1954 ∙ Stuttgart-Untertürkheim ∙ Alte Krone ∙ Süddeutscher Rundfunk ∙ Radio Studio Recording
Beethoven: 12 Variations on a Russian Dance from Wranitzky’s “Das Waldmädchen”, WoO 7
Recorded ∙ 05 April 1954 ∙ Stuttgart-Untertürkheim ∙ Alte Krone ∙ Süddeutscher Rundfunk ∙ Radio Studio Recording
Article number: MC 1023
UPC barcode: 791154053997
Recording dates: 1952-1954
Release date: March 2015
Total timing: 72:52
Booklet: 8 Pages
From the Original Masters ∙ © 2015 Meloclassic
May 2015 ∙ Artamag ∙ Jean-Charles Hoffelé ∙ Friedrich Wührer plays Beethoven and Schubert
Un des scandales du CD, l’absence quasi-totale du legs discographique engrangé par Friedrich Wührer au cours des années cinquante pour VOX et dont Tahra a fugitivement réédité la seule intégrale des Concertos pour piano de Beethoven. Pianiste rugueux, qui ne s’embarrasse d’aucune considération esthétique quant à la sonorité, mais dévore la musique avec une énergie, une hauteur de vue, un geste dramatique clouant. Le moins viennois de tous les pianistes viennois. Il enregistra souvent pour les radios allemandes mais aussi pour la Radio française. Meloclassic dévoile quelques captations en studio pour l’antenne de Stuttgart. Hammerklavier folle, qui cumule les prises de risques ; plus beethovénien serait impossible, tout comme pour les rares Variations sur une danse russe WoO 71. Mais dès les premières mesures de la Fantaisie-Wanderer, Wührer revient chez lui. Son piano-tempête gronde, sa main droite sculpte les récitatifs, tout un opéra fantastique s’invite, et l’œuvre tombe du coté du romantisme sombre. Écoutez ça !
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December 2015 ∙ Audiophile Audition ∙ Gary Lemco ∙ Friedrich Wührer plays Beethoven and Schubert
Austrian-born Friedrich Wuehrer (1900-1975), if collectors recall him today, remains in the public mind as a fine pianist and strong pedagogue, who, in spite of his dubious politics, contributed much to the cultural life of Vienna, Berlin, Mannheim, and Munich. MeloClassic combines two recitals from 1952 (Hammerklavier Sonata) and 1954 (C Major Fantasie, “Wanderer,”) respectively, which display the potent agility and canny lyricism of his style. Wuehrer proves himself a more than capable acolyte of the Schubertiads, easily on a par with young Brendel, and the older generation of whom Fischer, Schnabel, Kempff, and Erdmann led a colorful array of interpreters from the Austro-German school.
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